Jeg ønsker å dele med dere hvordan man kan bruke lek og bevegelse i det pedagogiske arbeidet og ulike aktiviteter. Vi vet at barn er sin kropp og lærer gjennom kroppen sin.
Forskning viser sammenheng mellom barns motoriske utvikling og bl.a. sosial kompetanse, språk-, lese- og skriveferdigheter, konsentrasjon og selvoppfatning/selvfølelse.
Aktiviteten «Bamse gjemsel» ser dere her:
den fokuserer på språkutvikling, begrepslæring, enkel orientering, koordinasjon, telling, romorientering, farger og sosial kompetanse.
Vi har tatt bilder av og laminert populære kosebamser som vi har på avdelingen med 2018 barn. Så kunne de velge et bilde av en bamse som de skulle lete etter. Enten var det en voksen eller andre barn som gjemte kosebamsen. Vi telte sammen til 20 og så skulle barna løpe, hinke, klatre over, krabbe under, balansere eller hoppe på veien. Vi brukte ord som over, under, bak, foran, mellom eller ved siden av mens vi lette. Bamsene var gjemt under ulike fargerike klosser, tepper, bak moduler eller under møbler. Denne aktiviteten pågikk lenge, og barna byttet på hvilken bamsen de ville gjemme og lete etter.