Vil gjerne dele et tips til aktivitet som mange barnehager nok bruker varianter av allerede, og som er veldig fin som språkaktivitet.
Den går ut på å sortere leker og andre gjenstander ut fra deres første (språk-)lyd. Brukes gjerne i førskolegruppe eller språkgruppe. Vi retter oppmerksomheten mot språkets formside og "hører på" ordene, og kan bruke kroppen og rommet i aktiviteten.
Utførelse:
På gulvet ligger noen bokstavark spredd utover, bruk gjerne god plass så mange barn kan delta. Barna får plukke ting fra en kasse som den voksne har gjort klar på forhånd. De skal finne ut hvilken bokstav tingen skal legges på, ved å lytte på ordet, første lyden og koble denne lyden til bokstav (se bildet). For eksempel: Bil og ball skal legges på arket med "B".
Etter at all sorteringen er gjennomført, gå gjennom sorteringen felles. Si tingene høyt: "Bil, ball, bok, binders. Hva hører vi i starten av bil, ball, bok og binders?" Likheten og ulikheten oppdages. Vi er altså mer opptatt av å gjenkjenne lik og ulik lyd enn at barna skal kunne bokstaver her. ??
Tips:
Lurt å begynne med noen få bokstaver å velge mellom som du antar er nokså kjent. Mange skolestartere kan noen bokstaver, og kjenner kanskje igjen sin egen, og noen kan kanskje flere? Man kan hjelpe hverandre.
Det er mange muligheter for å differensiere og variere denne aktiviteten, f.eks:
1. En voksenledet aktivitet i f.eks. samling hvor den voksne har tingene, benevner og hjelper barna å identifisere lyder, og barna kan foreslå sortering.
2. Barna får utdelt et par ting hver som skal sorteres. Da har du mulighet til å sikre at barna får noe du tror de kan klare.
3. Barna skal selv finne ting som skal sorteres.