Edderkopp-prosjektet Tilbake

Det hele startet da ett par barn viste stor interesse for å lete etter spindelvev og edderkopper ute.

Vi voksne diskuterte en morgen at dette kanskje kunne bli vårt neste prosjekt og før vi visste ordet av det hadde mange barn samlet seg rundt "vinkevinduet" vårt. Trude prøvde å se hva det var men brillene var ikke på så da måtte Silje bort å se hva som fanget barnas interesse. Der ute var det en skikkelig stor edderkopp. Silje gikk ut for å hente den og tok den med inn så barna fikk se på den. Det ble telt ben og fortalt litt om spindelvev men der stoppet kunnskapene våre.

Edderkopp prosjekt måtte det bli! Vi fant informasjon om hvordan vi kunne lage ett godt miljø til edderkoppen nedi terrariet vårt og hvordan i alle dager vi skulle få tak i mat til den. Vi fant steiner sammen med barna som den kunne gjemme seg rundt, gjord og gress med insekter i og pinner som den kunne klatre på. Det var viktig at vi fant nok mat og vi jaktet på fluer, mygg, møll i dagene som fulgte.

Nesten alle samlingene ble fylt med edderkopp baserte aktiviteter.

Vi sang:

Lille Petter edderkopp (+ flere nye versjoner)

Store Petter edderkopp

Så rart å være edderkopp

Vi lærte fakta:
* Edderkoppen har 8 ben og 8 øyner.
* Edderkoppen har silketråd i kroppen sin og den kommer ut med rumpa.
* Edderkopper har gift i seg men det er ikke farlig for oss mennesker.
* Ho edderkoppen er større enn hannen og når hannen har gitt babyer i magen på hunnen så spiser hunnen hannen. 
* Edderkoppene lager spindelvev for å fange fluer og andre insekter. Spindelvevet har noen klebrige tråder som den fanger insekter med og noen tråder som fungerer som gangvei til edderkoppen som ikke er klebrige. 
* Noen edderkopper lager ett "edderkopp skremsel" i midten av nettet sitt (laget av rester av insektene den spiser) for å vise at nettet er bebodd.

Vi leste boken om den veldig travle edderkoppen. Vi så bilder, video på nett (https://www.nrk.no/video/PS*57472), hadde hinderløype hvor vi måtte gå gjennom edderkoppspinn, vi lagde edderkopp pølser med spindelvev på en av smørematsdagene og vi lagde edderkopp muffins til dessert på høstfesten. Barna har malt hver sitt edderkopp bilde med hendene sine. Vi har hatt edderkoppjakt ute hvor vi skulle finne 6 små og 6 store edderkopper som var gjemt over hele uteområdet.

Samlingenes høydepunkt var da vi tok ut edderkoppen for å studere og å holde den. På de første samlingene var det mange skeptiske barn og voksne, men etter å ha jobbet med prosjektet i nesten en måned så ville så og si alle holde edderkoppen. Vi jobbet iherdig på fredagene for å få tak i "lørdagsgodt" til edderkoppen og de voksne på avdelingen begynte til og med å jakte på insekter hjemme. Vi begynte så smått å planlegge utslippingsfesten til edderkoppen, men en dag da vi tok den frem i samlingen så så vi at den ikke gikk helt bra og at den hadde fått litt spindelvev på beina. Vi tenkte at den gikk det av seg men etter helga så var edderkoppen død. Vi tok den frem i samlingen og pratet om døden dens. Nå turde alle å holde edderkoppen. Ett av barna konstaterte at den var skikkelig død. Vi snakket om at siden edderkoppen var død så skulle vi legge den ut for det finnes jo andre dyr som t.d. fugler som spiser edderkopper og da kunne de og bli gode og mette. Vi la edderkoppen på en lur plass og etter noen dager var vi borte og så om den var vekke, og det var den. Enten hadde en hund eller mann spist den, eller så hadde den blitt kjørt på eller så hadde den blåst vekk med vinden. Dette var barnas teorier.

Hvorfor edderkopp prosjekt og hva har vi lært?

* Først og fremst har vi lært masse nytt om edderkopper.
* Vi har sunget og lært oss melodi og tekst.
* Vi har lært oss tall. 8 øyner, 8 ben, 8 kanter på spindelvevet, vi skulle finne totalt 12 edderkopper i jakten ute. Vi har telt på vår egen kropp hvor mange øyner og ben vi mennesker har.
* Vi har hatt mye etiske spørsmål og lært hva som er rett og galt og om livets gang. Vi fanger mat for å gi edderkoppen, men vi skal ikke drepe for å drepe. Når edderkoppen er død så kan noen andre ta nytte av det. Hvordan vi skal behandle edderkoppen og hva som skal til for at den trives best. 
* Vi har sett på former som oval og sirkel og 8 kant.
* Vi har hatt om størrelser. Hunnen er stor og hannen er liten. Vi lette ute etter 6 store og 6 små edderkopper.
* Vi har vert kreative og laget noe i fellesskap. Maleriene og muffinsene.
* Vi har brukt kroppen vår og trent motorikken gjennom de to gangene vi har hatt edderkopp hinderløype. 
* Og vi har lært at edderkopper er ikke farlige og at de er til stor nytte her i verden vår!

Flere ideer innen: Insekter

Flere ideer innen: Vinkevindu

Flere ideer innen: Bake

Flere ideer innen: Mat

Flere ideer innen: Medvirkning

Flere ideer innen: Prosjekt

Annonse