UDEFINERT - DEFINERT Tilbake

UDEFINERT - DEFINERT Mange har mye å si om de to måtene å jobbe på, og det er ofte mye uenighet rundt det. Noen ganger åpner man en dør og stenger den andre. Her er hva jeg mener om det: Det er viktig at barnas kunstneriske og bevisste opplevelser blir ivaretatt når det gjelder deres medvirkning. Det handler mer om hvordan vi tilbyr og bruker tiden sammen med dem, og hvilken mening for dem vi legger i aktivitetene. Vi kan skape en meningsfull og engasjerende opplevelse for barna ved å tilpasse aktivitetene til deres behov, nivå og interesser. På den måten kan vi virkelig støtte deres medvirkning og gi dem en meningsfull opplevelse. På en side ved bruk av udefinerte materialer får barna muligheten til å bruke fantasien og være kreative når de lager påskekyllinger. Dette er viktig for å utvikle tankegangen og kreativiteten deres. Aktiviteten passer også godt inn under fagområdet kunst, kultur og kreativitet siden barna får eksperimentere med ulike materialer og uttrykksformer. På en annen side, når barna bruker definerte materialer som øyne, nebb, gul maling og fjær, får de muligheten til å jobbe mer strukturert og fokusere på detaljer. Dette hjelper dem med å utvikle finmotorikken og evnen til å følge instruksjoner. Aktiviteten kan også knyttes til fagområdet kommunikasjon, språk og tekst, siden barna kan snakke om fargene de bruker, diskutere hva som gjør en påskekylling til en påskekylling, og uttrykke seg gjennom kunstneriske uttrykk. Jeg ser begge tilnærmingene som ulike måter å gi barna mulighet til å være kreative, utforske ulike materialer og utvikle den estetiske sansen sin. Så tenker jeg at uansett hvilken tilnærming man velger, er begge i tråd med rammeplanen for barnehagen og fagområdene, og hjelper barna med å utvikle kreativiteten, fantasien, motoriske ferdigheter og kommunikasjonsevner. Ved å la barna oppleve både strukturerte og ustrukturerte aktiviteter, får de en bredere kunnskapsbase og flere muligheter til å lære. For min del tenker jeg at det er viktig å ikke begrense oss til bare én tilnærming, la oss fortsette å gi barna muligheter til å utfolde seg og ha det gøy i prosessen! La oss kose oss med formingsaktiviteter og lage flott påskepynt sammen med barna. Det er virkelig en fantastisk måte å stimulere barnas kreativitet, samtidig som vi støtter opp under målet i rammeplanen om å fremme deres kulturelle forståelse.

Flere ideer innen: Kreativ

Flere ideer innen: Dekorasjon

Flere ideer innen: Aktivitet

Flere ideer innen: Barna

Flere ideer innen: Farger

Flere ideer innen: Påske

Flere ideer innen: Teamarbeid

Flere ideer innen: Mal egg

Flere ideer innen: Kylling

Annonse