Her er en språkaktivitet som bevisstgjør barn på rim. Finn frem ting som rimer på hverandre, og ha dem i en stor pose, eller en kasse.
Barna samles. Den voksne starter aktiviteten med å si/lese en regle, et vers, eller et dikt som er kjent for barna, som har en del rim (barna kan gjerne være med.) Etterpå snakker dere om hva som rimte i verset. (F.eks: Hørte dere at troll rimte på tolv? TROLL - TOLV!) Få barna til å gjenta og si rimene gjentatte ganger i kor, og trekk gjerne fram flere eksempler fra verset.
Så rettes oppmerksomheten mot tingene som den voksne har i posen. Ta fram noen ting av gangen. Sammen skal dere finne ut av hva som rimer. ?? F.eks. rimer sokk på lokk, og kam på lam.
Dere benevner og lytter, finner rimpar og setter parene sammen. Etter hvert som dere har funnet alle parene, gjentas rimparene enda en gang. Kanskje kan dere sammen lage et vers eller en regle med noen av disse rimene?
Forslag til andre gjenstander dere kan bruke som rimpar:
skrue - lue
bok - krok
(duplo-)is - gris
(dart-)pil - bil
katt - hatt
sau - tau
flagg - knagg
flaske - maske
Jeg legger ved en fil med tre språkleker beregnet for samling, språkgrupper eller andre språkaktiviteter i barnehagen. Håper det kan være til nytte for flere. ??