Tiden var nå inne for et nytt prosjekt Tilbake

Denne gangen var det en gjeng med barn som begynte å grave etter meitemark og ville gledelig vise fangsten sin med de andre!

Interessen ble stor og Ipaden ble funnet frem så vi fikk vite litt mer om hvordan marken bor. Vi fant en tegning over hvordan vi kunne lage til ett terrarium til de og alle 2 åringene deltok for å lage terrariet lag for lag. Markene vi fant var ikke så store men det kunne de kanskje bli nedi der.
Vi begynte samlingsstundene med enkle fakta som at marken ikke har øyner eller tenner og at den faktisk puster med hele kroppen og ikke gjennom munn og nese som vi gjør. Den liker ikke sollys og den kan kryper ut av tunnelene sine når det regner da den kan drukne i vannet. Marken spiser matrester og vissent løv er av favoritten. Marken er og en som hjelper oss mennesker! Den lager tunneler under jorda hvor røttene til plantene finner seg luft og vann. Da blir planter og blomster kjempe fine og store! Vi har malt nydelige meitemark bilder og sett på anatomien.

Vi har nå den siste tiden lært oss noen sanger/vers/dikt om meitemarken:

Hvordan kommer meitemarken hjem.

Hvordan kommer meitemarken hjem x2
Den ene enden sier hei
og den andre drar i vei
Sånn kommer meitemarken hjem
Sånn kommer mitemarken hjem x2
For akkurat som deg
må den hjem å legge seg
sånn kommer meitemarken hjem

Meitemarken Hermann

Synges:
Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
Smatt, smatt, smatt, smatt
Lekte med min jo-jo
ooo-ooo
Sies:
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var såå stor
(Vis bitteliten meitemark med pekefingeren)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg spiste en maur.”

Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
(Smatt, smatt, smatt, smatt)
Lekte med min jo-jo
(ooo-ooo)
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var sååå stor
(Vis litt større meitemark med to hender)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg spiste lillebroren min.”

Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
(Smatt, smatt, smatt, smatt)
Lekte med min jo-jo
(ooo-ooo)
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var sååå stor
(Vis litt større meitemark med to hender)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg spiste lillesøsteren min.”

Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
(Smatt, smatt, smatt, smatt)
Lekte med min jo-jo
(ooo-ooo)
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var sååå stor
(Vis litt større meitemark med to hender)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg spiste mamma.”

Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
(Smatt, smatt, smatt, smatt)
Lekte med min jo-jo
(ooo-ooo)
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var sååå stor
(Vis litt større meitemark med to hender)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg spiste pappa.”

Satt oppå gjerdet, tygget på min tyggegummi
(Smatt, smatt, smatt, smatt)
Lekte med min jo-jo
(ooo-ooo)
Da kom meitemarken Herman forbi
Og han var sååå liten
(Vis en bitteliten meitemark lillefingeren)
Og jeg sa: ”Hermann. Hva skjedde.”
Og han sa: ”Jeg rapte.”

Martin meitemark

Langt nedi bakken
graver Martin en gang.
Han rydder og lufter
og lager plass til vann.

For Martin er gartner,
og blomster som gror,
elsker å ha røtter
i Martin sin jord.

Vi leser og bøker om meitemarken, spesielt en bok som er favoritten med navnet: "Har du sett på meitemarken." Etter at barna har lest i den har spørsmål rundt hvem som spiser meitemark dukket opp og hvordan det blir flere meitemarker. Vi har tatt tak i dette i samlingene og laget næringskjede som viser hvem som spiser hvem. Vi har og vert på "fisketur" hvor vi faktisk kom frem til at vi mennesker og spiser mark siden fisken spiser den. Vi har og funnet ut at meitemarken er gutt og jente på samme tid og hvor den lager babyer og hvordan. Vi har og sett to video klipp fra "kråkeklubben":
https://www.nrk.no/video/PS*58140
https://www.youtube.com/watch?v=XKQEArBs_nc

Engasjerte store og små er det rundt dette prosjektet. En dag hadde Isabella funnet 4 skikkelig store marker på veg til jobb. De ble fraktet ned til barnehagen til sønnen for å vise de frem der og deretter fikk de kjøre bussen helt inn til Odda! De hadde faktisk bæsjet i handa hennes men bæsjen var luktfri. Hvorfor det.

Det nærmer seg nok slutten på dette prosjektet og snart og det skal snart planlegges en avslutning og slepp av meitemarkene som vi har i terrariet vårt.

Hvorfor meitemark prosjekt og hva har vi lært.
* Først og fremst har vi lært masse nytt om meitemarker og vi har laget prosjekt ut fra barnas interesse. Barns medvirkning.
* Vi har sunget og lært oss melodi og tekst.
* Vi har lært oss om begreper rundt markens kropp (kort/lang, tynn/tykk)
* Vi har hatt mye etiske spørsmål og lært om næringskjede og om livets gang. Hvordan behandler vi meitemarken og hvordan kan vi lage det best mulig for den i terrariet.
* Vi har hatt om størrelser. Når marken er under 1år så er den kort og mangler "beltet" som den lager baby meitemarker med.
* Vi har vert kreative og laget noe i fellesskap. Maleriene.
* Og vi har lært at meitemarker ikke er farlige og at de er til stor nytte her i verden vår!

0-3års avdeling!

Flere ideer innen: Medvirkning

Annonse