Prosjekt "Trollskap" Tilbake

Tema TROLL er valgt ut fra at vi ser barna har blitt veldig opptatt av troll etter vi introduserte eventyret Askeladden som kappåt med trollet og at vi har brukt mye musikk fra Edvard Grieg både på tur og i barnehagen. Trollmusikk som barna kaller det!

Vi har gjort om et av rommene til PROSJEKTROM som vi kaller TROLLHULA. Dette skal kun små grupper på 5-6 barn bruke av gangen og alltid sammen med en voksen som er med i leken/ tilfører elementer i leken for å drive den videre/ støtter barna i leken. Her er trollets stol, et ekte furutre, mange skatter og rekvisitter som barna får førstehåndserfaringer med og bruke aktivt til utforsking og leik. Den store blå kisten skal vi bruke bla.a til å ha overraskelser i, og å legge høyttaler i som feks spiller lyd av fossefall/ fuglekvitter etc etc for å pirre nysgjerrigheten, sette i gang undring og barnas fantasi. Dette kan bli utgangspunkt for gode samtaler med barna. Her er også utkledningstøy og rekvisitter som skrepper, grøtbolle, naturmaterialer, store og små grøtsleiver, trollets tøfler, Askeladens skreppe og sko, saueskinn +++.

Resten av avdelingen er dandert med "skog", hytter og utkledningstøy til eventyrfigurer, bilder av troll, massevis av bøker og bilder om og med troll samt formingsmateriell som knapper/øyne/blader/stoffer i jordfarger/lim/eikenøtter/steiner etc som barna kan bruke i sine kreative prosesser. Alle andre leker er tatt bort eller flyttet inn på felles kjøkken. Dette for å stimulere til den utrolig viktige rolleleken.

Vi skal ha faste grupper med eventyrstunder, lek med eventyrkofferter, rollelek og aktivt bruk av bøker og dialogisk høytlesning.

Imorgen innleder vi prosjektet med at 2 av oss dramatiserer Askeladden som kappåt med trollet, med skikkelige kostymer (gamle klær). Deretter spiser vi risengrynsgrøt til lunch.

Vi har ikke laget planer for hva prosjektperioden skal inneholde, fordi selve hensikten er å finne veien sammen med barna. Barns medvirkning er grunnpilaren for å arbeide på denne måten. Vi legger opp til grublestunder med barna med spørsmål som feks hva er et troll?, hva spiser trollet? Hvordan ser det ut? Hva gjør troll? Kan troll prompe?...... og følger barnas initiativ. Om feks et barn sier at trollet har små babyer, kan det dagen etter plutselig henge noen babysokker på trollets tørkesnor eller vi finner babytollenes luer i skogen osv. 

I tillegg kan vi tilføre ting for å stimulere fantasi og undring, feks kan trollets ene tøffel en dag være borte og barna selv oppdager at den mangler - så finner vi den kanskje i skogen når vi er på tur...

Gjenbruk og naturmaterialer er viktige ressurser i prosjektet. Gamle gardiner fra hytta har blitt sydd om til skrepper, klær som ikke brukes har blitt gjort om til trollkostymer, gamle fiskegarn henger i taket og brukes som feste til kvister, blader henger på veggene, stoffbiter har blitt skog som henger fra taket, oldefars gamle tøfler har blitt trollets, lånt med kobberkjeler fra hytta for anledningen, tatt inn trestubber og fikk toppen av naboens furutre som skulle felles til å bruke i trollhula.

Nå kiler det i magen og vi gleder oss stort til å ta imot barna imorgen 

Flere ideer innen: skogen

Flere ideer innen: Troll

Flere ideer innen: Leketablå

Flere ideer innen: Språk

Flere ideer innen: Prosjekt

Flere ideer innen: Naturmaterialer

Flere ideer innen: Eventyr

Annonse